Pål Knutsson Medhus har holdt kurs og foredrag om
Opplevelsesutvikling siden 2007.

 
FotoKnoff-Sven-Erik-Knoff-5916.jpg

Opplevelsesproduksjon er fremdeles et nytt og spennende fagområde i reiselivet i Norge, selv om teoriene og kurs har vært tilgjengelig i 10 år. Flere aktører har erfart hvordan systematisk arbeid kan bidra til økt betalingsvilje, sesongforlengelse og/eller nye målgrupper. Opplevelseskurset er først og fremst et praktisk kurs, der deltagerne deltar aktivt i utviklingen av egen bedrift, Idè eller konsept. På kurset blir dere også presentert for PKM-formelen. 

Prosess

Hvor starter du? En tanke ved frokostbordet kan jo bli din neste bestselger. Å bli inspirert skjer jo ofte når man minst aner det. Så hvordan får vi til gode prosesser, der vi tar utgangspunkt i den enkle, lille (eller store) ideen og gjør den til din neste suksess? Prosess kan være sa mangt. Noen snakker om å «ha god arbeidsflyt», der andre snakker om at det skal og bør være noen «humper i veien». Uansett, så er fremdrift og en god plan helt grunnleggende i gode prosesser. Noen prosesser tar lengre tid enn andre, emn det er det å få TIDEN til å inneholde utviklende og fremoverlente «grep» som vi mener er litt av hemmeligheten i en god prosess. Premien er å ha noen skisser til et konsept klart og rigget, når prosessen(e) er avsluttet. 

Konsept

Hva er et konsept? Er det komplisert og vanskelig, og STORE greier hele tiden og alltid? Neida. Konsept er en måte å få publikummet (kjøperen) til å bruke tid og penger på din idè, hos deg og din bedrift. I et konsept skal alt henge på «samma greip». Det handler om å ha en god idè, en inspirerende historie for eksempel. Så blir det fokus på detaljer. Små og store justeringer må kanskje til. Vi setter sansene i spill, vi lager en egen «opplevelsesløype» der du vil at de «skal være», fysisk og med tankene og hjertet sitt. Å tenke konseptuelt er fascinerende, og gir oss mange nye ideer på veien. Konsept kan være å gjøre enkle grep i språket ditt, til å ta for seg store bygninger, ja hele områder! 

Metode

Gjennom en god, inkluderende og fremoverlent prosess, har vi nå meislet ut et konsept. På papiret ser det bra ut, inne i eget hode ser det bra ut. Alle har en god følelse…og så skal det ut i livet. Vi skal rett og slett gjøre noe med det! Ideene, tankene, ønskene og drømmene rundt konseptet skal nå gjøres om til et «opplevelsesrom». Et sted fysisk og psykisk, der publikummet blir trollbundet, eller i alle fall så forøyde at de legger igjen pengene sine, og forteller hele verden om hvor fantastisk bra det var å oppleve akkurat dette, akkurat hos deg… Metode er rett og slett arbeidstegninger på hvordan vi i praksis får ut potensialet og det vi har planlagt på papiret. 

I heartily recommend Pål K. Medhus in helping you stage engaging, compelling, and memorable experiences. I appreciate having him as not only as our Certified Experts but as a friend, and look forward to a continuing to work with Norway’s foremost expert on experience staging.
— B. Joseph Pine II
 
Pål.gif