Opplevelsesøkonomi

Vårsøg, 365 dager i året?

Det er den jobben som er gjort i forhold til de nye elementene på hotellet som imponerer meg. Individuelt tilpassede rom. Ulike pakker som øker verdiskapingen, samtidig som det gir nye muligheter for deg og meg som gjest.

Biblioteket er dødt. Lenge Leve Biblioteket!

Jeg mener både skolebibliotek, Folkebibliotek og Fylkesbibliotek bør kikke inn i Opplevelsesnæringen, definere seg inn i den og vise på hvilken måte de kan gjøre ordinære Bibliotekstjenester om til noe mer. Til en Biblioteksopplevelse. Ha som mål at de som besøker biblioteker rundt omkring i landet får noe nytt i livet. Emosjonelt, intellektuelt og mentalt. Tørre å si at man skal gjøre en forskjell, i tillegg til å levere profesjonalle og tilpassede bibliotekstjenester.

Fra A - Ål

Etter mine begrep er Ål i førersete kva gjeldt å ta posisjon i Hallingdal. At Ål i Hallingdal blir brukt, sier noko om at dei har innsett at dei er ein del av eit større bilde, og ikkje nødvendigvis skal redde verden. Aleine

Det ligger ann til opprykk i Halden!

Jeg har lenge undret meg over hvorfor vi som reiser rundt omkring i landet, sjelden og aldri hører noe om reiselivet i Østfold. Det er jo litt underlig at det på sett og vis ikke er noen "snakkiser" fra den delen av Norge. Opplevelsen min i Halden denne uken, vil endre mitt syn på Øsfold og Halden, en gang for alle. Det hadde seg nemlig slik, at det nå nettopp ble arrangert et kurs på Fredriksten Festning, der alle sammen var i fra samme nettverket. Jeg var så heldig å være en av de som holdt dette kurset. På min ferd rundt omkring i landet er det sjelden jeg blir så positivt overrasket som jeg ble på Fredriksten Festning. Hvorfor? Fordi de var innstilt på samme frekvens, og allerede tørte å se hverandre inn i øynene og si at: ved å være del av noe som er større enn meg selv, blir jeg bedre, klokere og sterkere! Det er i alle fall det jeg opplevde at de sa, ved å være tilstede på kurset og dele sine tanker og ideer med hverandre.

Og hvem var det da som satt i kurslokatet på Kaserna ? Det var en framoverlent og offensiv gjeng. Godt blandet. Private bedrifter, offentlige organer, organisasjoner og alle med felles målsetting. Fredriksten Festning skal på kartet!

Dette er et eliteserielag!

Kaserna, Thon Hotel Halden, Team Løft, Sykkelreise, Opplev Østfold, Nasjonale Festningsverk, Kongshallene, Halden Turist, Fredriksten Kro, Fredriksten festnings venner, Fredriksten Camping, Curtisen , Opera Østfold, Grenserittet og Drivkraften.

Dette er navn på bedrifter som du i fremtiden vil høre mer om og ønske at du får oppleve noe sammen med. Jeg føler meg sikker på at Østfold med en slik satsning på bedriftnettverk og fokus på kompetanse, kreativitet og lysten til å formidle de gode historiene og møter mellom mennekser, vil bli satt på kartet.

Før var kanskje ikke Halden kjent for å være i den øverste ligaen av opplevelsesprodusenter i Norge. Det er etter hva jeg skjønner, på tide å ønske Halden og bedriftene på Fredriksten Festning velkommen opp i øverste liga av opplevelsesprodusenter i Norge.

De ter klart for opprykk i Halden! Håper vi sees og får jobbe sammen igjen om ikke alt for lenge.

Premiere på Norsk Fjellmatsenter

I dag arrangeres det aller første matkurset på Norsk Fjellmatsenter inne i Kulinariet, som er en arena for alle som vil lære noe nytt om mat. Alle kokker på Geilo kan bruke arenaen sammen med sine gjester. Et utrolig spennende sted for alle som liker mat. Og spesielt Fjellmat. I dag er det et lukket kurs for en gruppe, andre ganger blir det åpne kurs der alle kan delta. Lykke til med kurs-premiere på Norsk Fjellmatsenter i dag.

Kreativ, eventyrlig, historisk og hemningsløs?

Hva tenker du når du leser disse 4 ordene? Kreativ, evetyrlig, historisk og hemningsløs. Tenker du på Stjørdalen, Verdalen, Grong, Oppdal, Namsos, Steinkjer og andre sentrale punkt i Trøndelagsfylkene? Eller tenker du på opplevelsesprodukter som Stokkøya, Den Gylne Omvei, RockCity, Rockheim, Stiklastadir, Namskogan Familiepark, BasilikumTo rom & Kjøkken, Røros eller Låvely?

Kreativt, eventyrlig, historisk og hemningsløst?

Det som er utgangspunktet er at du skal tenke på alt dette når du hører ordene kreativ, eventyrlig, historisk og hemningsløs. Trøndelag har det siste halve året jobbet inn disse ordene i sine 2 fylkler. Og gjett om det er spennende da? Jeg er så heldig at jeg har fått jobbe med denne delen av landet en del i det siste. Og jeg må  nok innrømme at jeg har store forventninger til denne delen av reiselivsnorge. Og ikke minst til innholdet i reiselivsproduktet.

For det er der kampen kommer til å stå. På innholdet. Det er supert med kosmetikk og logistikk, men uten at det fokuseree skikkelig på innhold i opplevelsesproduktetene, kommer det mest sannsynlig ikke til å komme flere gjester.

Opplevelsesøkonomi er et av disse verktøyene. Det kan nok tenkes at det er flere i landet som bør gjøre som Trøndelag, og fokusere på dette feltet. Jeg vil i alle fall bli overrasket om Trøndelag ikke vil ha positiv utvikling i det nærmeste fremtid, OG fremover i tid...

Noe av styrken til Trøndelag ligger i at NHO Reiseliv og Trøndelag Reiseliv og næringen snakker sammen...

Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter

Dette er dagen da Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter skal stiftes. En viktig dag for fjellmaten, Hallingdal og andre fjellregioner i Norge. Det kommer til å bli utrolig spennende å være med på denne prosessen. For oss i Høve Støtt Hallingdal, var det aldri noen tvil om vi skulle være med eller ikke. Vi er med! Mange grunner til det for så vidt, men viktigst av alt er at da kan man være med å bestemme i hvilken retninge dette skal gå. Hallingdal. Sterkare i lag.

Og den som er med på leken, får bestemme smaken på steken! Eller hvordan det nå var.

Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter holder til på det helt nye Reiselivssenteret på Geilo, og kommer til å bli en flott og nøytral arenae for fjellmat, sosiale hendelser og kunnskapsdeling! Nøytral som i at den eies av et mangfold av intereserte som tror på det samme.

Vi gleder oss!

Museum og kulturminner som motor i reisleivet??

Konferansen tar opp temaet, eg er på plass og er veldig spent på kva dei ulike skal si. For etterpå er det klart for å gjøre litt. Reise heim å sette ut i live det som er viktig for at det blir skapt meir. Verdiskaping foregår nemlig ikkje inne i konferansesaler, men ute i bedrifter, der folk er... Jeg gleder meg til denne dagen på Maihaugen.

Min generasjon turister vil ha ferskvare!

”Ein skulle nesten tru at alle innen politikk og reiseliv iHallingdal er stappmette, rike nok og ferdige med jobben sin”

Eg må nok ærleg innrømme, at eg er litt overraska over kor få sentrale personar i Hallingdal som har uttala seg til Hallingdølen i forbindelse med ei felles satsing rundt Hallingdal som reisemål. Og ja, ikkje berre overraska men, rett og slett litt lei meg. Eg trudde virkelig eg budde i ein tå dei regionan i Norge med offensive og framoverlente ordførera og reiselivsfolk. At Thorbjørn Rustberggard er enig og helsar dette velkommen er ikkje so rart. Eg har meir enn ei gøng henta inspirasjon i frå motet og viljen hans. Men at det skulle bi so dørgende stille frå resten, skremmer meg. Har eg grunn til å være redd?

For eg vil leva tå turisme. Eg vil tene pengadn mine på å skape opplevelsa for gjesti og fastbuande som kjem hit og vil oppleve. Eg vil gje noko attende te dei som legg turen, ferien, konferransen, besøket, jubileumet eller brullupet sitt hit te Hallingdal. Og eg vil at min sønn også skal ha moglegheit til å utdanne seg te det han vil, og få lov til å skape opplevelsa for gjester, om det er det han vil. 

Men kjære du som ikkje les dette! Då må det jaddi skje noko no. For Hallingdal er ei ferskvare. Den som ikkje har fått beskjeden i frå kontofonen sin i banken om at ”kontoen er full”, han bør lese vidare. For eg har eit forslag.

I og med at Hallingdal er ei ferskvare, er det no på tide å sjå te at det blir vekst. At det tilføres nok energi og lyse idear, og at dei som kan behandle ferksvaru slepp te. Eg er klar over at mange i dalen er glad i hermetikk og konservering, og eg er heilt enig i at det me haustar av ei ferskvare godt kan hermetiserast og takast vare på i hyllun. For eksempel eit merkevarenavn nokon har smakt på over tid. Men det er hermetikk. Noko endeleg og gitt. Folk vil ha ferksvaru! Gjesti vil ikkje veta alt på forhånd. Dei vil ha opplevelser, spenning, forventning og overraskelser. Det får du sjelden ved å åpne ein boks med hermetikk. I alle fall når det står på etiketten kva som er inni, og når den vart pakka. 

Dette er ei ferskvare...

Min generasjon turistar vil ha ferskvare. Og heldigvis er Hallingdal ei ferskvare i sitt beste velgående. Og den er slettes ikkje dårlegare enn andre. Den er til og med slik innretta i frå naturens side at den ber frukter året rundt.Heile Hallingdal sydar av spennande tilbod heile året. Det finnes dei som har stelt bedre med sin del ta Hallingdal enn andre, og andre som har plani. Det dukka opp den eine geniale ideen etter den andre. Men, som du sikkert veit; Det var ingen komponenter i glødelampa til Thomas Edison i 1879 som var nye. Faktisk var alle kjente frå før. Det var kombinasjonen av komponentene som var det unike. Så la uss sjå kva som skjer om du sett sammen Flå, Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål og Hol til ein ny komponent. 

Kjære, ein eller annan politiker som har fått tillitt på eit eller anna tidspunkt. Kan nokon få pennen ut i frå øyrekorken å invitere te ein sabbent og samlande møte der me finn ut korleis me skal håndtere ferskvara Hallingdal? Mitt telefonnummer er 97 53 43 33, dersom du treng ein ordstyrar. Me pratast?

Pine & Medhus, inntar Hallingdal!

Dato: 14. oktober 2010Sted: Dr. Holms Hotel Påmelding til pal@hovestott.no  Pris 1.900,- NOK pr person. Tid: 10:00 – 16:00.

Joe Pine, Pål K. Medhus og James Gilmore

Bli med Joe Pine og Pål K. Medhus på en interaktiv og åpen diskusjon om alle mulige opplevelser. Hva er en opplevelse, og hvordan kan man / skal man få sitt produkt til å oppleves som en opplevels. Joe bidrar med sine nyeste tanker og ideer om opplevelsesøkonomiens skiftende vesen, inkludert de modellene som er mest relevant for reiselivsnæringene (de fire opplevelsesområdene og teateret), mens Pål bidrar med løpende kommentarer om hvordan disse kan brukes i de nordiske landene, og da særlig i reiselivsnæringene. Joe vil også snakke om sin siste bok, “Authenticity: What Consumers Really Want” og om den neste, “Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier”. Men til syvende og sist er det du og de andre deltagerne som bestemmer diskusjonens innhold. Så møt opp, forberedt på å lære, å bidra og å engasjere!

Denne dagen vil du som deltager forstå at Reiselivet er en del av Opplevelsesnæringen, og IKKE omvendt…

Påmelding til pal@hovestott.no Sted: Dr. Holms Hotel Pris 1.900,- NOK pr person. Tid: 10:00 – 16:00.

Opplevelsesøkonomi i praksis. Rett og slett!

Kurset holdes av Pål K. Medhus, som er en av de i landet som har jobbet mest med Opplevelsesøkonomi i praksis. Sertifisert Pine & Gilmore Experience Expert 2009, og kåret til Experience Expert of the Year 2008 & 2009 (LEO, Finland).

Gjøvik vil lykkes!

Det som er så vidunderlig, er at jeg skal få lov til å jobbe med mange firmaer i denne regionen til høsten. Utrolig spennende kunde som skal kline til med Opplevelsesøkonomi i praksis, på en helt ny måte. Ikke gjort i Norge før! Jeg er utrolig stolt av å være leverandør! Se opp for Gjøvikregionen, folkens.

Fordi bærekraftig reiseliv er eneste alternativ?

Jeg er brennende opptatt av dette med at flere forstår hva det vil si å være godkjent Norsk Økoturismebedrift. Mitt engasjement er ikke unikt. Det er mange med meg som akkurat i dag, akkurat nå tar tak i egne bedrifter, tar initiativ og viser en holdning og vilje til fokus på kutlur, miljø, natur og samfunn. En vilje til å oppføre seg bærekraftig og tilby de virkelig gode opplevelsene.

Invitasjon til noe du definitivt bør delta på!

Hvordan kan næringen bruke nasjonalparkene som en ressurs?Denne logoen kan bety kvalitet i fremtiden. For alle! Seminar om vern og lokal verdiskaping

Hol kommune og Destinasjon Geilo inviterer til seminar:

Dato: mandag 7. juni Tid:. Kl 9 - 13 Sted: Bardøla Høyfjellshotell

Geilo har status som nasjonalparklandsby og Hol som nasjonalparkkommune. Rundt 80 % av Hallingskarvet nasjonalpark samt en del av Hardangervidda, Norges største nasjonalpark, ligger i Hol kommune Seminaret tar for seg noen av de mulighetene som ligger i statusen som nasjonalparklandsby og –kommune ved produktutvikling og markedsføring. Vi ser på hvordan vi gjennom bærekraftig utvikling kan gjøre Hol og Geilo attraktiv både for fastboende og besøkende.

Program: Velkommen – info om dagen v/Pål Medhus

”Hvordan kan det offentlige bidra til næringsutvikling med nasjonalpark som produkt?” v/ Petter Braaten, Statens Naturoppsyn

”Bærekraftig utvikling – hva er det?” v/ Bernt Junger

”Kan næringen bruke bærekraftig utvikling og Geilos status som nasjonalparklandsby og hvilken nytte har det?” v/ Anne Varden, Turistsjef DG

”Hva skjer andre steder i Norge? Hol og Geilo som foregangssted!” v/ Pål Medhus, leder av Norsk Økoturisme

Diskusjon i grupper: ”Ønsker næringen å bruke bærekraftig utvikling og nærheten til nasjonalparken og i så fall hvordan?”

Lett lunsj

”Hvordan kan kommunen bidra?” v/ Kjell Mykkeltvedt, miljøvernleder Hol kommune

Oppsummering – veien videre v/ Pål Medhus

Ja. Hva kan vi bruke dette til? Du vet svaret: utrolig mye!

 Pris: Gratis Påmelding til: anne.ovrejorde@hol.kommune.no

Tlf 3209 2139 / 9598 0487

I dag var eg med på noko stort!

Takk, Olav Thon for at du bryr deg om Hallingdal, Flå og nyskaping!

Se opp, for Norsk Luftfartmuseum i Bodø.

Venn eller fiende? Foto: Tone-Lise Lyngeng Det er med en god porsjon entusiasme og iver jeg nå skriver... Du skjønner, jeg fikk anledning til å være med på å produktvikle Den Kalde Krigen - Cold Eagle her for litt siden. Et opplevelsesprodukt som finner sted på Norsk Luftfartmuseum. Og dit bør du ta turen, dersom du og bedriften din skal opplve noe lærerikt, underholdene, vakkert og som får tankene dine virkelig på gli!

Vi snakker om et opplevelsesprodukt som er basert på historiene fra Den Kalde krigen. Husker du den? Vet du hva det dreier seg om? Tror du den eksisterer den dag i dag?

Svarene vil du i stor grad få servert mer eller mindre gjennom opplevelsene du får i 120 minutter, som deltager på øvelsen Cold Eagle. Du møter Oberst og Løytnant. Du og dine skal løse oppgaver som er relatert til det litt mystiske, skumle og svært kompliserte bildet som til tider var...

Norsk Luftfartmuseum er modige. De tørr å tak i de tingene som betyr noe for gjestene. I praksis. Der og da. I selve opplevelsesøyeblikket. De har mange opplevelser som du bør vurdere å flette inn i kalenderen din, neste gang du er i flybyen Bodø.

Følg med! Foto: Tone - Lise Lyngeng.

Cold Eagle er et godt eksempel på at norske samlinger av viktige duppeditter som er tatt vare på, virkelig kommer til sin rett, først etter at de er satt inn i en større sammenheng. Iscenesatt. Gjort levende gjennom god historiefortelling, til og med gjestene som er tilstede.

Lykke til videre med arbeidet, alle sammen!

Teambuilding 2.0 er endelig lansert!

Gjør deg klar til den nye versjonen av teambuilding. Teambuilding versjon 2.0 er en forsterket utgave av den første som har vært i markedet en stund. Det er lagt mer vekt på miljøkunnskap, lokale tilpasninger, kultur, underholdning, samhandling og interaksjon mellom deltagerne i denne nye versjonen. Utviklet i samarbeid med tidligere brukere, forskere, BedriftsBiologen og teaterfolk!

Sommerprogram 2010 fra Høve Støtt

Her er vårt sommerprogram 2010. Vi er også leverandør av andre aktiviteter til Dr. Holms og Bardøla Høyfjellshotell sine egne sommerprogrammer. Vi gleder oss til sommeren, og tror vi har en travel sesong i vente.

Sommerprogram fra Høve Støtt 2010

Fordypning i Opplevelsesøkonomi på Geilo

Dette er kurset du trenger! Dette er kurset du har fullstendig nytte av, dersom du skal selge noe. Utvikle noe eller bare har gått å tenkt på det. Opplevelsesoøkonomi er den nye, praktiske og svært konkrete måten å tenke på. På kurset på Geilo, blir det ikke bare tenkt, men også jobbet med ditt konkrete eksempel. Det blir god tid til alle.

Fordypning i opplevelsesøkonomi

Med kun 12 deltagere blir det godt spillerom for alle som deltar på kurset.

Kurset er lagt opp til å vare fra 09:00 mandag til 15:00 tirsdag.

Stedet for kurset er Bardøla Høyfjellshotell.

Prisen for dette kurset er 4.400,- kroner og den prisen inkluderer 2 x overnattinger og alle måltider i forbindelse med kurset. Det er også mulig å delta på kurset uten å overnatte. Da er prisen 3.500,- kr

Påmelding til Høve Støtt på post@hovestott.no

100 % Vertskap - gjestfrihet i praksis!

Har du tenkt tanken på at de rundt deg burde ha fått noen tips og råd om det å være vertskap? I din bedrift, samfunnet rundt deg eller på et sted du mener bør fokusere mer på dette med vertskapsrollen? Ja, for hva er egentlig vertskap i praksis?

100% Vertskap - gjestfrihet i praksis!

Vi har nå lansert en ny kurs-serie som går på Vertskap som Produktutvikler. Et svært praktisk tilrettelagt kurs, der deltagere som ikke har riktig holdning blir sendt på gangen. Kurset tar utgangspunkt i de faktiske forhold i berdriften(e).

Hva er likheten mellom Ordføreren, taxi-sjåføren og pensjonistene på gata i kommunene der du bor? Hvorfor er det viktig at alle vet nok om hverandres bedrifter? Er historie viktig for de som kommer på besøk? Dramaturgi og manus? Rekkefølge, høflighet og skuespill? Spørsmålene er mange, svarene og mulighetene enda flere.

Varighet: 1, 2 eller 3 dager. Gjerne med oppfølging i bedrift.

Pris: Fra 1.650,– pr. deltager

Vi har fremdeles noe kapasitet til å gjennomføre dette kurset i uke 22 og 23. Eller til høsten!