reiseliv / turisme

Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter

Dette er dagen da Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter skal stiftes. En viktig dag for fjellmaten, Hallingdal og andre fjellregioner i Norge. Det kommer til å bli utrolig spennende å være med på denne prosessen. For oss i Høve Støtt Hallingdal, var det aldri noen tvil om vi skulle være med eller ikke. Vi er med! Mange grunner til det for så vidt, men viktigst av alt er at da kan man være med å bestemme i hvilken retninge dette skal gå. Hallingdal. Sterkare i lag.

Og den som er med på leken, får bestemme smaken på steken! Eller hvordan det nå var.

Stiftelsen Norsk Fjellmatsenter holder til på det helt nye Reiselivssenteret på Geilo, og kommer til å bli en flott og nøytral arenae for fjellmat, sosiale hendelser og kunnskapsdeling! Nøytral som i at den eies av et mangfold av intereserte som tror på det samme.

Vi gleder oss!

Museum og kulturminner som motor i reisleivet??

Konferansen tar opp temaet, eg er på plass og er veldig spent på kva dei ulike skal si. For etterpå er det klart for å gjøre litt. Reise heim å sette ut i live det som er viktig for at det blir skapt meir. Verdiskaping foregår nemlig ikkje inne i konferansesaler, men ute i bedrifter, der folk er... Jeg gleder meg til denne dagen på Maihaugen.

Min generasjon turister vil ha ferskvare!

”Ein skulle nesten tru at alle innen politikk og reiseliv iHallingdal er stappmette, rike nok og ferdige med jobben sin”

Eg må nok ærleg innrømme, at eg er litt overraska over kor få sentrale personar i Hallingdal som har uttala seg til Hallingdølen i forbindelse med ei felles satsing rundt Hallingdal som reisemål. Og ja, ikkje berre overraska men, rett og slett litt lei meg. Eg trudde virkelig eg budde i ein tå dei regionan i Norge med offensive og framoverlente ordførera og reiselivsfolk. At Thorbjørn Rustberggard er enig og helsar dette velkommen er ikkje so rart. Eg har meir enn ei gøng henta inspirasjon i frå motet og viljen hans. Men at det skulle bi so dørgende stille frå resten, skremmer meg. Har eg grunn til å være redd?

For eg vil leva tå turisme. Eg vil tene pengadn mine på å skape opplevelsa for gjesti og fastbuande som kjem hit og vil oppleve. Eg vil gje noko attende te dei som legg turen, ferien, konferransen, besøket, jubileumet eller brullupet sitt hit te Hallingdal. Og eg vil at min sønn også skal ha moglegheit til å utdanne seg te det han vil, og få lov til å skape opplevelsa for gjester, om det er det han vil. 

Men kjære du som ikkje les dette! Då må det jaddi skje noko no. For Hallingdal er ei ferskvare. Den som ikkje har fått beskjeden i frå kontofonen sin i banken om at ”kontoen er full”, han bør lese vidare. For eg har eit forslag.

I og med at Hallingdal er ei ferskvare, er det no på tide å sjå te at det blir vekst. At det tilføres nok energi og lyse idear, og at dei som kan behandle ferksvaru slepp te. Eg er klar over at mange i dalen er glad i hermetikk og konservering, og eg er heilt enig i at det me haustar av ei ferskvare godt kan hermetiserast og takast vare på i hyllun. For eksempel eit merkevarenavn nokon har smakt på over tid. Men det er hermetikk. Noko endeleg og gitt. Folk vil ha ferksvaru! Gjesti vil ikkje veta alt på forhånd. Dei vil ha opplevelser, spenning, forventning og overraskelser. Det får du sjelden ved å åpne ein boks med hermetikk. I alle fall når det står på etiketten kva som er inni, og når den vart pakka. 

Dette er ei ferskvare...

Min generasjon turistar vil ha ferskvare. Og heldigvis er Hallingdal ei ferskvare i sitt beste velgående. Og den er slettes ikkje dårlegare enn andre. Den er til og med slik innretta i frå naturens side at den ber frukter året rundt.Heile Hallingdal sydar av spennande tilbod heile året. Det finnes dei som har stelt bedre med sin del ta Hallingdal enn andre, og andre som har plani. Det dukka opp den eine geniale ideen etter den andre. Men, som du sikkert veit; Det var ingen komponenter i glødelampa til Thomas Edison i 1879 som var nye. Faktisk var alle kjente frå før. Det var kombinasjonen av komponentene som var det unike. Så la uss sjå kva som skjer om du sett sammen Flå, Nesbyen, Gol, Hemsedal, Ål og Hol til ein ny komponent. 

Kjære, ein eller annan politiker som har fått tillitt på eit eller anna tidspunkt. Kan nokon få pennen ut i frå øyrekorken å invitere te ein sabbent og samlande møte der me finn ut korleis me skal håndtere ferskvara Hallingdal? Mitt telefonnummer er 97 53 43 33, dersom du treng ein ordstyrar. Me pratast?

Pine & Medhus, inntar Hallingdal!

Dato: 14. oktober 2010Sted: Dr. Holms Hotel Påmelding til pal@hovestott.no  Pris 1.900,- NOK pr person. Tid: 10:00 – 16:00.

Joe Pine, Pål K. Medhus og James Gilmore

Bli med Joe Pine og Pål K. Medhus på en interaktiv og åpen diskusjon om alle mulige opplevelser. Hva er en opplevelse, og hvordan kan man / skal man få sitt produkt til å oppleves som en opplevels. Joe bidrar med sine nyeste tanker og ideer om opplevelsesøkonomiens skiftende vesen, inkludert de modellene som er mest relevant for reiselivsnæringene (de fire opplevelsesområdene og teateret), mens Pål bidrar med løpende kommentarer om hvordan disse kan brukes i de nordiske landene, og da særlig i reiselivsnæringene. Joe vil også snakke om sin siste bok, “Authenticity: What Consumers Really Want” og om den neste, “Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier”. Men til syvende og sist er det du og de andre deltagerne som bestemmer diskusjonens innhold. Så møt opp, forberedt på å lære, å bidra og å engasjere!

Denne dagen vil du som deltager forstå at Reiselivet er en del av Opplevelsesnæringen, og IKKE omvendt…

Påmelding til pal@hovestott.no Sted: Dr. Holms Hotel Pris 1.900,- NOK pr person. Tid: 10:00 – 16:00.

Gjøvik vil lykkes!

Det som er så vidunderlig, er at jeg skal få lov til å jobbe med mange firmaer i denne regionen til høsten. Utrolig spennende kunde som skal kline til med Opplevelsesøkonomi i praksis, på en helt ny måte. Ikke gjort i Norge før! Jeg er utrolig stolt av å være leverandør! Se opp for Gjøvikregionen, folkens.

Fordi bærekraftig reiseliv er eneste alternativ?

Jeg er brennende opptatt av dette med at flere forstår hva det vil si å være godkjent Norsk Økoturismebedrift. Mitt engasjement er ikke unikt. Det er mange med meg som akkurat i dag, akkurat nå tar tak i egne bedrifter, tar initiativ og viser en holdning og vilje til fokus på kutlur, miljø, natur og samfunn. En vilje til å oppføre seg bærekraftig og tilby de virkelig gode opplevelsene.

Invitasjon til noe du definitivt bør delta på!

Hvordan kan næringen bruke nasjonalparkene som en ressurs?Denne logoen kan bety kvalitet i fremtiden. For alle! Seminar om vern og lokal verdiskaping

Hol kommune og Destinasjon Geilo inviterer til seminar:

Dato: mandag 7. juni Tid:. Kl 9 - 13 Sted: Bardøla Høyfjellshotell

Geilo har status som nasjonalparklandsby og Hol som nasjonalparkkommune. Rundt 80 % av Hallingskarvet nasjonalpark samt en del av Hardangervidda, Norges største nasjonalpark, ligger i Hol kommune Seminaret tar for seg noen av de mulighetene som ligger i statusen som nasjonalparklandsby og –kommune ved produktutvikling og markedsføring. Vi ser på hvordan vi gjennom bærekraftig utvikling kan gjøre Hol og Geilo attraktiv både for fastboende og besøkende.

Program: Velkommen – info om dagen v/Pål Medhus

”Hvordan kan det offentlige bidra til næringsutvikling med nasjonalpark som produkt?” v/ Petter Braaten, Statens Naturoppsyn

”Bærekraftig utvikling – hva er det?” v/ Bernt Junger

”Kan næringen bruke bærekraftig utvikling og Geilos status som nasjonalparklandsby og hvilken nytte har det?” v/ Anne Varden, Turistsjef DG

”Hva skjer andre steder i Norge? Hol og Geilo som foregangssted!” v/ Pål Medhus, leder av Norsk Økoturisme

Diskusjon i grupper: ”Ønsker næringen å bruke bærekraftig utvikling og nærheten til nasjonalparken og i så fall hvordan?”

Lett lunsj

”Hvordan kan kommunen bidra?” v/ Kjell Mykkeltvedt, miljøvernleder Hol kommune

Oppsummering – veien videre v/ Pål Medhus

Ja. Hva kan vi bruke dette til? Du vet svaret: utrolig mye!

 Pris: Gratis Påmelding til: anne.ovrejorde@hol.kommune.no

Tlf 3209 2139 / 9598 0487

Se opp, for Norsk Luftfartmuseum i Bodø.

Venn eller fiende? Foto: Tone-Lise Lyngeng Det er med en god porsjon entusiasme og iver jeg nå skriver... Du skjønner, jeg fikk anledning til å være med på å produktvikle Den Kalde Krigen - Cold Eagle her for litt siden. Et opplevelsesprodukt som finner sted på Norsk Luftfartmuseum. Og dit bør du ta turen, dersom du og bedriften din skal opplve noe lærerikt, underholdene, vakkert og som får tankene dine virkelig på gli!

Vi snakker om et opplevelsesprodukt som er basert på historiene fra Den Kalde krigen. Husker du den? Vet du hva det dreier seg om? Tror du den eksisterer den dag i dag?

Svarene vil du i stor grad få servert mer eller mindre gjennom opplevelsene du får i 120 minutter, som deltager på øvelsen Cold Eagle. Du møter Oberst og Løytnant. Du og dine skal løse oppgaver som er relatert til det litt mystiske, skumle og svært kompliserte bildet som til tider var...

Norsk Luftfartmuseum er modige. De tørr å tak i de tingene som betyr noe for gjestene. I praksis. Der og da. I selve opplevelsesøyeblikket. De har mange opplevelser som du bør vurdere å flette inn i kalenderen din, neste gang du er i flybyen Bodø.

Følg med! Foto: Tone - Lise Lyngeng.

Cold Eagle er et godt eksempel på at norske samlinger av viktige duppeditter som er tatt vare på, virkelig kommer til sin rett, først etter at de er satt inn i en større sammenheng. Iscenesatt. Gjort levende gjennom god historiefortelling, til og med gjestene som er tilstede.

Lykke til videre med arbeidet, alle sammen!

Jeg har fått meg egen biolog!!

Og jeg har fått min egen biolog!!! Helt rått! Tenk hva jeg kan bruke min egen biolog til!

Sommerprogram 2010 fra Høve Støtt

Her er vårt sommerprogram 2010. Vi er også leverandør av andre aktiviteter til Dr. Holms og Bardøla Høyfjellshotell sine egne sommerprogrammer. Vi gleder oss til sommeren, og tror vi har en travel sesong i vente.

Sommerprogram fra Høve Støtt 2010

Fordypning i Opplevelsesøkonomi på Geilo

Dette er kurset du trenger! Dette er kurset du har fullstendig nytte av, dersom du skal selge noe. Utvikle noe eller bare har gått å tenkt på det. Opplevelsesoøkonomi er den nye, praktiske og svært konkrete måten å tenke på. På kurset på Geilo, blir det ikke bare tenkt, men også jobbet med ditt konkrete eksempel. Det blir god tid til alle.

Fordypning i opplevelsesøkonomi

Med kun 12 deltagere blir det godt spillerom for alle som deltar på kurset.

Kurset er lagt opp til å vare fra 09:00 mandag til 15:00 tirsdag.

Stedet for kurset er Bardøla Høyfjellshotell.

Prisen for dette kurset er 4.400,- kroner og den prisen inkluderer 2 x overnattinger og alle måltider i forbindelse med kurset. Det er også mulig å delta på kurset uten å overnatte. Da er prisen 3.500,- kr

Påmelding til Høve Støtt på post@hovestott.no

100 % Vertskap - gjestfrihet i praksis!

Har du tenkt tanken på at de rundt deg burde ha fått noen tips og råd om det å være vertskap? I din bedrift, samfunnet rundt deg eller på et sted du mener bør fokusere mer på dette med vertskapsrollen? Ja, for hva er egentlig vertskap i praksis?

100% Vertskap - gjestfrihet i praksis!

Vi har nå lansert en ny kurs-serie som går på Vertskap som Produktutvikler. Et svært praktisk tilrettelagt kurs, der deltagere som ikke har riktig holdning blir sendt på gangen. Kurset tar utgangspunkt i de faktiske forhold i berdriften(e).

Hva er likheten mellom Ordføreren, taxi-sjåføren og pensjonistene på gata i kommunene der du bor? Hvorfor er det viktig at alle vet nok om hverandres bedrifter? Er historie viktig for de som kommer på besøk? Dramaturgi og manus? Rekkefølge, høflighet og skuespill? Spørsmålene er mange, svarene og mulighetene enda flere.

Varighet: 1, 2 eller 3 dager. Gjerne med oppfølging i bedrift.

Pris: Fra 1.650,– pr. deltager

Vi har fremdeles noe kapasitet til å gjennomføre dette kurset i uke 22 og 23. Eller til høsten!

Kan du blåse liv i sjefen din?

Med våren følger mange ting. Og det er kanskje til og med på tide å friske opp igjen kunnskapen om førstehjelp? Disse enkle tingene som du ikke går rundt og tenker på at du skal få bruk for en dag. Og når du først har bruk for det, ja, da haster det som oftest veldig! Da er det greit å ha kunnskap om for eksempel livreddende førstehjelp. <b>Høve Støtt har kapasitet til å holde Førstehjelpskurs for bedrifter i uke 18 - 21.</b>

Hvordan var det nå igjen? Stabilt sideleie, hvordan spjelke en fot og andre ting som man kommer ut for fortere enn man helst ønsker det...

Høve Støtt sitt førstehjelpskurs for bedrifter er praktisk tilrettelagt!

Kenneth hos Høve Støtt er godkjent instruktør i grunnleggende førstehjelp og førstehjelp for barn . Vi har laget et praktisk og lett forståelig kurskonsept som du og din bedrift kan nytte godt av.

Vi kommer mer enn gjerne til deg og din bedrift, dersom du ikke har tid til å komme til fjells for å samtidig være ute i frisk fjelluft på kurset.

Og husk: Det kan være greit å vite hvordan man skal blåse liv i sjefen, når uehellet er ute!

INteressert i kurs for din bedrift? Kontakt Høve Støtt as på kenneth@hovestott.no eller post@hovestott.no

Vulkan, aske og vind gjørat vi må utsette Pine & Medhus på Geilo, 25. april 2010

NY DATO KOMMER STRAKS VI FÅR OVERSIKT OVER FLYTRAFIKKENDato: Påmelding til pal@hovestott.no eller 97534333. Pris 2.900,- NOK pr person. Tid: 11:30 - 17:30.

Bli med Joe Pine og Pål K. Medhus på en interaktiv og åpen diskusjon om alle mulige opplevelser. Hva er en opplevelse, og hvordan kan man / skal man få sitt produkt til å oppleves som en opplevels. Joe bidrar med sine nyeste tanker og ideer om opplevelsesøkonomiens skiftende vesen, inkludert de modellene som er mest relevant for reiselivsnæringene (de fire opplevelsesområdene og teateret), mens Pål bidrar med løpende kommentarer om hvordan disse kan brukes i de nordiske landene, og da særlig i reiselivsnæringene. Joe vil også snakke om sin siste bok, "Authenticity: What Consumers Really Want" og om den neste, "Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier". Men til syvende og sist er det du og de andre deltagerne som bestemmer diskusjonens innhold. Så møt opp, forberedt på å lære, å bidra og å engasjere!

Denne dagen vil du som deltager forstå at Reiseliv er en del av Opplevelsesnæringen, og IKKE omvendt...

Dato:25. april på Geilo. Påmelding til pal@hovestott.no eller 97534333. Pris 2.900,- NOK pr person. Tid: 11:30 - 17:30.

Joe Pine, Pål K. Medhus og James Gilmore fra sertifiseringsseremonien i Cleveland august 2009.

In English:

Join Joe Pine and Pål K. Medhus in an interactive and open discussion of all things experiences! Joe will share his latest thoughts on the shifting nature of the Experience Economy, including those models most pertinent to tourism (Four Realms and Theatre), while Pål provides a running commentary of how they apply in the Nordic countries especially to tourism. Joe will also discuss his last book, Authenticity: What Consumers Really Want, and well as his next, Infinite Possibility: Creating Customer Value on the Digital Frontier. But in the end, it is you and your fellow participants who will guide the discussion. So come prepared to learn, to contribute, and to engage.

Skatt, skatter, skattejakt!

Det er forunderlig. At ikke flere av gjestene som kommer til Norge, tar turen til Nord Troms. Eller Finmark. Eller begge steder. I markedsføringen av Nord Norge, virker det ofte som om det ikke er så viktig at det finnes ting mellom Nordland og Finmark. Men, det gjør det. Så absolutt! Utsikt i Nord Troms, fra ei lita Sjøbu, tidlig om morgenen.

Etter noen gode arbeidsdager i Manndalen, som forøvrig ligger like ved Kjerringdalen, har jeg opplevd dette på kroppen. Hva som rører seg i Kåfjord, Nordreisea, Lyngen og andre fantastisk vakre steder der oppe. Virkelig imponerende.

Og ikke bare for å skrive det, men jeg beundrer rett og slett de initiativ som er tatt og tas i disse områdene av landet. Det er ikke bare her på snaufjellet (altså Geilo, Hallingskarvet, Hardangervidda + + ) at fortvilelse og syting gjøres om til kreative innspill med galskap som drivstoff, og oppmuntring som mål. Nei, det viser seg at denne medisinen virker flere steder. Se bare hva HumørBonden Geir Styve bidro med i Eikefjord. Firdaposten skrev om det til og med! Slettes ikke værst, til lokalavis å være. Heia, Firdaposten!   

Gjennom mitt engasjemnt i LivsVerkene, skal jeg være med på å spre dette budskapet, og gjøre dette til praktiske øvelser og treningsprogram for de som trenger noe nytt, noe ekstra noe fint og noe godt i hverdagen. Oppmuntring, altså. Dette lille livsviktige og enormt innholdsrike ordet...

Om det blir slik at jeg får komme tilbake å ta Nord Troms på pulsen igjen, skal jeg love deg at det kommer til å sette varige spor i den blonde guten fra Hol. Det btyr mye for meg å se at innspill og råd i hverdagen blir omsatt og gjort noe med i andres hverdag. Tilbakemeldinger fra kursdeltagere er alltid hyggelig, og spesielt da de skriver at de har omsatt teori og innspill, til praktiske hendelser / opplevelser for andre. Det kjennes utrolig godt!

Kanskje det er på tide å finne frem vårlysten? Sette seg sammen i flokk og tenke helhetlig opplevelsesproduksjon og oppmuntring i samme øyeblikk? Tenk på alt det som vil skje da!

Menn til høyre og kjerringer til venstre?

iPod på museum allerede...

I riktige gamle dager var det slik at man på museum, fant ting som hadde gått av moten og ingen trengte eller brukte akkurat i det tidsrommet man var på akkurat det museet. Slik er det ikke lenger. Dette visste du sikkert, og har antageligvis vært på et museum der tingene som er samlet der, er i bruk den dag i dag. Slik det nå altså har blitt med iPod`en.

Prøysenrøysa og andre viktige saker

Ringsaker kan med kløkt og samarbeid, bli en plass å oppleve noe spennende og unikt på. I fremtiden. Det trenger ikke være så lenge til heller. Utgangspunktet er der. Og tro meg; Det finnes allesrede mange svært annerkjente og spesille opplevelsesprodukter der. Det kjeie er at de er gjemt bort litt. Enda.

Reis til fjells med plettfri miljøsamvittighet!

Her er et fremtidsbilde: Økoturismebedriften Høve Støtt hjelper deg med å gjøre turen optimalt miljøvennlig: Du tar toget til Geilo, henter din nyladede el-bil på togstasjonen og suser lydløst rett til ditt bosted. Elektrisk og miljøkorrekt fra dør til dør.

Experience Expert of The Year 2009

Opplevelseskursene er arrangert i snart hele Norge. Mye langs kysten og typiske reiselivssteder, men også på steder som vil at reiselivet skal skape nye næringer i nærområdet. Deltagerne får blant annet nyte godt av Pål K. Medhus sin praktiske erfaring, fra å ha skapt Høve Støtt as, som regnes som en av Norges mest innovative Reiselivsbedrifter. Nominasjonen til Reiselivsprisen 2009, er et tydelig bevis på at det lønner seg å tro på det enkle, formidlingsevne, lokal tilhørighet og satsing på miljø.

Fjell-losen hilser til folket!

Da er vinteren her og det er dags å komme seg ut på fjellet. I vinter skal Fjell-losen atter en gang teste økser og stegjern i de frosne is-veggene. Det blir magiske trugeturer i nattemørket og grytidlig skal ørreten dras opp av det is-dekte vannet. For de som ikke ønsker å stå i ski-heiskø, er det bare å møte opp på Hugin, og bli med på en sprek topptur med påfølgende vakker nedkjøring. Med alle disse godbitene på lager er det ekstra artig å vite at vi denne vinteren har en skikkelig karamell (ekstra god godbit der altså) på lager. Vi tilbyr nemlig reinssafari i Hallingskarvet Nasjonalpark. Det er annerledes og eksotisk for noen og en hver! Isklatring i 26 minus grader er en stor opplevelse

Har du mer tid til overs, kanskje du skulle fått med deg noen venner og prøvd deg på et av være fjellkurs? Vinterkurs, kart og kompass, førstehjelp, skred, er dette ting som du har full kontroll på, eller hadde det vært betryggende med grundig opplæring før du møter vinterfjellet?

Vi du søker en helt spesiell opplevelse, et minne for livet, bør du absolutt kaste deg på toget og komme deg til Geilo, og i det øyeblikket du går av, ja, så er vi der, klare til å hjelpe deg med alt du måtte trenge! Velkommen til fjells!

Med vennlig hilsen

Kenneth. Fjell-los.