Fortjent oppmerksomhet. Nå er det snart din tur!

Først og fremst: Gratulerer til Innovasjon Norge og til alle som jobber med bærekraft der. Det er utrolig gledelig for oss som i det daglige lever etter prinsisppene for bærekraft, at dette på et internasjonalt nivå blir lagt merke til. Og det som er så utrolig digg, er at det nå er fornuften og viljen til å oppføre seg orntlig som hedres. For bærekraft handler jo også om det. Bærekraftprinsippene får deg til å tenke gjennom hva du driver med og på hvilken måte du utfører dette på. Det kommer til å bli mye morsommere for alle, dersom vi klarer å bli gode på bærekraftig reiseliv også i praksis.

Noen av de i Norge som gjøre dette med suksess, er de godkjente Økoturismebedriftene. Her vil du finne de som virkelig har gjort, gjør og skal gjøre en forskjell i norsk reiseliv. Kanskje det er slik at Innovasjon Norge nå snart også skal markedsføre de bærekraftige delene av norsk reiseliv? Slik at markedet forstår hvor bra dette tross alt er? Mange rapporter fra menn med slips, sier det samme. "Markedsføringen må bli bedre". "Det er ikke nok med natur". "Folk vil ha mer en fjord og fjell". ¨

Ja, det er nettopp det! Det stemmer alt sammen. mine damer og herrer! Og det er noe mer som skal til. La meg foreslå 3 viktige ingredienser:

  • Kompetansekraft Delta på kurs, bygg nettverk, oppdater kunnskap, lytt til erfarne folk, våg å prøve nye ting, meld deg på, lytt og snakk!
  • Bærekraft Gjør deg kjent med bærekraftprinsippene og styr bedriftens filosofgi, handlingsplan og innhold inn mot dette.
  • Handlingskraft Samarbeid er smartere. Finn deg gode samtalepartnere. Finn din rolle. Bidra inn i prosesser. Del kunnskap med andre.

Prinsippet er enkelt. Dersom du har kunnskap og kompetanse rundt det du driver på med, og jobber etter bærekraftprinsippene, får du sterkere og bedre handlingskraft. Handlingskraften kan du bruke når du skal vinne anbud, forhandle om avtaler, snakke med kunder, søke om midler, skaffe nye medarbeidere eller bedrive innovasjon i egen bedrift. Om noe asv dette er av interesse.

Om det virker? Det virker slik...

Dette er et kvalitetsmerke i norsk reiseliv, som betyr en forskjell internasjonalt.