Kreativ, eventyrlig, historisk og hemningsløs?

Hva tenker du når du leser disse 4 ordene? Kreativ, evetyrlig, historisk og hemningsløs. Tenker du på Stjørdalen, Verdalen, Grong, Oppdal, Namsos, Steinkjer og andre sentrale punkt i Trøndelagsfylkene? Eller tenker du på opplevelsesprodukter som Stokkøya, Den Gylne Omvei, RockCity, Rockheim, Stiklastadir, Namskogan Familiepark, BasilikumTo rom & Kjøkken, Røros eller Låvely?

Kreativt, eventyrlig, historisk og hemningsløst?

Det som er utgangspunktet er at du skal tenke på alt dette når du hører ordene kreativ, eventyrlig, historisk og hemningsløs. Trøndelag har det siste halve året jobbet inn disse ordene i sine 2 fylkler. Og gjett om det er spennende da? Jeg er så heldig at jeg har fått jobbe med denne delen av landet en del i det siste. Og jeg må  nok innrømme at jeg har store forventninger til denne delen av reiselivsnorge. Og ikke minst til innholdet i reiselivsproduktet.

For det er der kampen kommer til å stå. På innholdet. Det er supert med kosmetikk og logistikk, men uten at det fokuseree skikkelig på innhold i opplevelsesproduktetene, kommer det mest sannsynlig ikke til å komme flere gjester.

Opplevelsesøkonomi er et av disse verktøyene. Det kan nok tenkes at det er flere i landet som bør gjøre som Trøndelag, og fokusere på dette feltet. Jeg vil i alle fall bli overrasket om Trøndelag ikke vil ha positiv utvikling i det nærmeste fremtid, OG fremover i tid...

Noe av styrken til Trøndelag ligger i at NHO Reiseliv og Trøndelag Reiseliv og næringen snakker sammen...