20 tuneller. 20 år. 20 km lang.

kart over FlåmsbanaDet er ein av dei virkelige turistatraksjonene i Norge. Har du tatt Flåmsbana nokon gong? Eg tok den fyrste gongen, sumaren 1987... Siden den gang har det vorte omtrent ei gong i året. Her er noko av grunnen:

Flåmsbana, som går gjennom den trange og vakre Flåmsdalen, regnes som et mesterverk av norsk ingeniørkunst. Da jernbanestrekningen mellom Oslo og Bergen ble tatt i bruk i 1909, manglet det bare en sidebane ned til Sognefjorden. For å sikre transportveien til fjorden ble arbeidet med Flåmsbana påbegynt i 1923. Det skulle ta 20 år før Flåmsbana stod ferdig.

Denne spennende jernbanestrekningen trekker hvert år til seg mennesker fra hele verden, noe som har ført til at Flåmsbana i dag fremstår som en av Norges største og mest spektakulære turistattraksjoner.

På den 20 kilometer lange togturen opplever du noe av det villeste og mest storslåtte som finnes av norsk natur. Her ser du elver som skjærer seg gjennom dype gjel, fosser som kaster seg utfor bratte fjellsider med snødekte fjelltopper og fjellgårder som klamrer seg fast i bratte skråninger.

Flåmsbana er en av verdens bratteste jernbanestrekninger på normalspor. Nesten 80 prosent av strekningen ligger i 55‰ stigning, det vil si en stigning på en meter på 18. Vendetunnelen som går i spiral inn og ut av fjellet er et bevis på den mest dristige og kyndige ingeniørkunst i norsk jernbanehistorie.

Teksten er i all hovedsak henta frå www.flaamsbana.no